Hantera filter för e-post

10:33 - -

Filteradministration

Man kan själv administrera delar av vårt filter för inkommande e-post.

För att administrera detta loggar man in på vår Filteradmin sida med sin e-postadress och lösenord.

Väl inloggad kan man se listan med den e-post som kommit in och vad som hänt med den.

En grön ruta med en bock betyder att e-posten kommit fram. En orange ruta med en låda betyder att e-posten ligger i karantän. I karantän ligger stoppade spam men även  eventuell e-post som stoppats då filtret misstänker att det är spam. Om man ser ett som man vet inte är spam kan man klicka på den orange rutan så får man se e-posten(i en ny ruta). När man avgjort vad man vill göra med e-posten kan man välja Ta Bort, Studsa, Släpp. Om man inte vill ha e-posten behöver man inte göra något. Vill man ha den väljer man Släpp. Man kan också passa på att välja Vitlista. Avsändarens adress läggs då upp i en regel som släpper genom den till den adress som använts i e-postmeddelandet för att skicka till dig. Om man har mycket e-post i sin lista och man vill hitta ett specifikt kan man söka i sökrutan. Skriv in ett lämpligt sökord eller e-postadress och klicka på den blå delen med det vita förstoringsglaset. Man behöver aldrig åtgärda e-post som är i karantän om man inte är intresserad av att få dem till sin inbox. En svart soptunna betyder att e-posten är raderad av dig själv eller av filtret. Filtret raderar automatiskt e-post som legat i karantän efter ett par dygn.

Man kan också svart eller vitlista vilka avsändare som kan eller inte kan skicka e-post till dig.

Klicka på Svart- och vitlista. Där ser man hur dom aktuella reglerna som man lagt upp ser ut. Från början har man inga. Vitlista betyder att man vill släppa igenom den adress man angivit. Svartlista betyder att man vill stoppa den adress man angivit.

Man kan använda ”wildcard” dvs skriver man in ”nisse.com” så betyder det alla konton på domänen nisse.com. (se nedan)

Under Lägg till och Åtgärd väljer man om det skall vara vit eller svartlistning. I Avsändare fältet skriver man in den adress man vill filtrera. Om man vill skriva in en kommentar för att komma ihåg varför man filtrerar så kan man klicka i rutan på Comment och skriver in denna i fältet. Under För mottagare markerar man vilka av dina adresser du vill att regeln skall gälla. Enklast är att klicka på Markera alla. Sen klickar man på Lägg till så sparas din regel och visas i fältet Svart- och vitlista. Vill man plocka bort en regel klickar man på den blå krysset till höger om den regel man vill plocka bort.

Digest e-post

Dagligen får man e-post från filtret som rapporterar vad som stoppats.

Här visas ett exempel:

 

Meddelandet visa den e-post som stoppats och vilka optioner man har om man vill göra något åt dem.

R betyder att man vill släppa förbi e-posten, W betyder att man vill släppa förbi och vitlista och P står för att man vill titta på e-postmeddelandet.

Om man inte ser något som är intressant att åtgärda så behöver man inte göra något.

Skulle man vilja åtgärda något och klickar på åtgärd så kan man att behöva logga in med sin e-post och lösenord.

Meddelandet repeteras på engelska.

Rapportera och släpp funktion

Om någon skickar e-post till er och detta blir stoppat av vårt filter kommer det att finnas möjlighet för dem att rapportera detta till er via den returlänk som kommer med felmeddelandet i vändande e-post. Likt denna bild:

Klickar man på länken kommer man till ett formulär där avsändaren kan skriva ett meddelande till dig efter att dom klarat av en recaptcha. Detta meddelande kommer till dig och du kan välja hur du vill hantera e-posten från avsändaren. E-postmeddelandet som kommer till dig ser ut ungefär såhär:

Klickar man på länken kommer man till en sida som ser ut ungefär såhär:

Om man ser att det är från någon man faktiskt vill ha e-post från klickar man Release, om inte så stänger man helt enkelt sidan och kastar meddelandet.

Comments are closed.